
မေသခင္မွာ စိတ္ခ်မ္းသာစြာ ေနသြားခ်င္တာဟာ
လူသားတုိင္းရဲ႕ ဆႏၵပါ။ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔၊
တစ္ခ်ိန္ထက္တစ္ခ်ိန္ ပိုပိုျပီး စိတ္ခ်မ္းသာလာတဲ့
ဘ၀မ်ိဳးကို လူသားတုိင္း ပိုင္ဆုိင္ခ်င္ၾကပါတယ္။
စိတ္ဆင္းရဲစရာမွန္သမွ်၊ စိတ္ပူေလာင္စရာမွန္သမွ်
လံုး၀ကင္းရွင္းျပီး စိတ္ခ်မ္းသာမႈ၊စိတ္ျငိမ္းေအးမႈ
အတိျပီးတဲ့ဘ၀မ်ိဳးကို ဖန္တီးတည္ေဆာက္ေပးႏုိင္တဲ့
နည္းလမ္းရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့
“သတိပ႒ာန္းတရားနဲ႔ ဘ၀ေနနည္း” ပါပဲ။
သတိပ႒ာန္းတရားနဲ႔ ေနရတာေလာက္ စိတ္ခ်မ္းသာစရာ
ေကာင္းတာ ေလာကမွာ မရွိေတာ့ပါဘူး။
တျခားနည္းနဲ႔ စိတ္ခ်မ္းသာရတာက အျပည့္အ၀
စိတ္ခ်မ္းသာမႈ မရပါဘူး။ သတိပ႒ာန္နည္းနဲ႔
စိတ္ခ်မ္းသာရတာက အျပည့္အ၀ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ
ရပါတယ္။
ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ သတိပ႒ာန္းတရားေၾကာင့္ရတဲ့
စိတ္ခ်မ္းသာမူက ပူေလာင္တင္းက်ပ္တဲ့ ငါအစြဲနဲ႔
ငါ့ဥစၥာအစြဲေတြ ကင္းရွင္းလြတ္ေျမာက္ေနလုိ႔ပါပဲ။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ၀ိပႆနာလမ္းစဥ္ဟာ
သတိျပ႒ာန္းျပီး၊ သတိဦးေဆာင္ျပီး လုပ္ရတဲ့
အလုပ္ျဖစ္လုိ႔ သတိပ႒ာန္းက်င့္စဥ္လုိ႔လည္း ေခၚပါတယ္။
သတိပ႒ာန္းတရားဟာ အလုပ္မေရြး၊ ေနရာမေရြး၊
ဣရိယာပုထ္မေရြး၊ အခ်ိန္မေရြး က်င့္ၾကံအားထုတ္လုိ႔
ရပါတယ္။
၀ိပႆနာ ႐ႈရမယ့္တရား၊ ႐ႈပံု႐ႈနည္းနဲ႔ ႐ႈရမယ့္အခ်ိန္၊
ေနရာေတြကို အတိုဆံုးနဲ႔ အျပည့္စံုဆံုး ေဖာ္ျပႏုိင္ေအာင္
ခုလုိ ေဆာင္ပုဒ္ႏွစ္ခုစီထားပါတယ္။
ျဖစ္ခိုက္ရုပ္နာမ္၊ ျဖစ္တုိင္းဟန္၊ ဧကန္မွတ္သိမူ။
အလုပ္ေနရာ၊ ဣရိယာ၊ ခ်ိန္ခါမေရြး႐ႈ။
“ျဖစ္ခိုက္ရုပ္နာမ္”ဆုိတဲ့ စကားနဲ႔ ၀ိပႆနာ႐ႈရမယ့္
တရားကို ေဖာ္ျပပါတယ္။
ရုပ္တရား၊ နာမ္တရား (ကိုယ္အမူအရာနဲ႔
စိတ္အမူအရာ)ကို ၀ိပႆနာ႐ႈၾကရပါမယ္။
ရုပ္ထင္ရွားရင္ ရုပ္၊ နာမ္ထင္ရွားရင္ နာမ္၊
အထင္ရွားဆံုးတစ္ခုကို ႐ႈၾကရပါမယ္။
ရုပ္သက္သက္ပဲ ႐ႈမယ္လုိ႔ ႏွလံုးသြင္းျပီး
ရုပ္ကိုခ်ည္း မ႐ႈရပါဘူး။
နာမ္သက္သက္ပဲ ႐ႈမယ္လုိ႔ ႏွလံုးသြင္္းျပီး
နာမ္ကိုခ်ည္း မ႐ႈရပါဘူး။
ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ ရုပ္သက္သက္႐ႈရုံ၊
နာမ္သက္သက္႐ႈရုံနဲ႔ တရားမရႏုိင္၊ မဂ္မက်ႏုိင္လုိ႔ပါပဲ။
ဒါေပမဲ့ ရုပ္ႏွစ္ခုသံုးခု၊ နာမ္ႏွစ္ခုသံုးခု စသည္တုိ႔ကို
တစ္ျပိဳင္နက္၊ တစ္ေပါင္းတည္း ႐ႈဖုိ႔ေတာ့ မလုိပါဘူး။
ထင္ရွားတဲ့ ရုပ္နာမ္ တစ္ခုခုကို ႐ႈမွတ္ျပီးသိရင္
တစ္ျပိဳင္နက္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္နာမ္ေတြကို ႐ႈျခင္းကိစၥ၊
သိျခင္းကိစၥလည္း အလုိလုိ ျပီးစီးသြားပါတယ္။
ရူတဲ့ရုပ္နာမ္ကလည္း ျဖစ္ျပီးတဲ့ အတိတ္ရုပ္နာမ္၊
မျဖစ္ေသးတဲ့ အနာဂတ္ရုပ္နာမ္ မဟုတ္ရပါဘူး။
“ျဖစ္ခိုက္ရုပ္နာမ္”ဆုိတဲ့အတုိင္း
ေလာေလာဆယ္ျဖစ္ေနဆဲ ပစၥဳပၸန္ရုပ္နာမ္ကိုသာ
႐ႈရပါမယ္။
အတိတ္ရုပ္နာမ္ကလည္း ျဖစ္ျပီးသြားလုိ႔ မရွိေတာ့ပါဘူး။
အနာဂတ္ရုပ္နာမ္ကလည္း မျဖစ္ေသးလို႔ မရွိေသးပါဘူး။
မရွိတဲ့ ရုပ္နာမ္ကို ႐ႈေနလို႔ ၀ိပႆနာဉာဏ္အစစ္
မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။
“ျဖစ္တုိင္းဟန္”ဆုိတဲ့စကားနဲ႔
၀ိပႆနာ႐ႈပံု႐ႈနည္းကို ေဖာ္ျပပါတယ္။
၀ိပႆနာ႐ႈတယ္ဆိုတာ ပါဠိစကားလံုးေတြ၊
အဘိဓမၼစကားလံုးေတြ၊ ေစတသိက္သရုပ္ေတြကို
အထူးအေထြ က်က္မွတ္ျပီး အဲဒီအတုိင္း
လုိက္႐ႈေနရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
အဲဒီလုိ က်က္မွတ္ျပီး႐ႈေနရင္ သုတမယဉာဏ္
(တစ္ဆင့္ၾကားအသိ)၊ စိႏၱာမယဉာဏ္(ၾကံေတြးအသိ)ပဲ
ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။
ဘာ၀နာမယဉာဏ္ (ကိုယ္ေတြ႕အသိ၊ မ်က္ေမွာက္အသိ)
မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။
ေလာေလာဆယ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ကိုယ္အမူအရာ
(ရုပ္၊ စိတ္အမူအရာ(နာမ္)ျဖစ္ေနတဲ့ အတုိင္းေလး
ရုိးရိုးရွင္းရွင္း ႐ႈမွတ္ရပါမယ္။
ဥပမာ၊ ကိုယ္အမူအရာ(ရုပ္)အေနနဲ႔ သြားရင္
သြားတယ္”၊ ရပ္ရင္“ရပ္တယ္”၊ ထုိင္ရင္“ထုိင္တယ္၊
ေလ်ာင္းရင္“ေလ်ာင္းတယ္”၊ ေကြးရင္“ေကြးတယ္”၊
ဆန္႔ရင္“ဆန္႔တယ္”လုိ႔ ႐ႈမွတ္ရပါမယ္။
“ဂစၦေႏၲာ ၀ါ ဂစၦာမီတိ ပဇာနာတိ” စသည္အားျဖင့္
ျမတ္စြာဘုရား တုိက္ရုိက္ ေဟာၾကားထားတဲ့
႐ႈမွတ္နည္းပါပဲ။
စိတ္အမူအရာ(နာမ္)အေနနဲ႔ လုိခ်င္ရင္
လိုခ်င္တယ္”၊ တပ္မက္ရင္“တပ္မက္တယ္”၊
စိတ္ဆုိးရင္“စိတ္ဆုိးတယ္”၊
ေတြးရင္“ေတြးတယ္”၊
ပ်င္းရင္“ပ်င္းတယ္”လုိ႔ ႐ႈမွတ္ရပါမယ္။
“သရာဂံ ၀ါစိတၱံ သရဏံ စိတၱႏၱိ ပဇာနာတိ”
စသည္အားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား တုိက္ရုိက္
ေဟာေၾကားထားတဲ့ ႐ႈမွတ္နည္းပါပဲ။
ေန႔စဥ္သံုးစြဲေနက် ၊ အျမဲေခၚေ၀ၚေနက် စကားလံုး
အတုိင္း ႐ႈမွတ္ရပါမယ္။
ေဆာင္ပုဒ္ထဲမွာပါတဲ့ “အလုပ္”ဆုိတာ
အလုပ္မေရြး ႐ႈမွတ္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလုိပါတယ္။
သတိပ႒ာန္ ၀ိပႆနာတရားဟာ အလုပ္မေရြး
႐ႈမွတ္လုိ႔ရတဲ့ အရာပါ။ ဘယ္အလုပ္လုပ္ေနရလုိ႔
၀ိပႆနာ မ႐ႈႏုိင္ဘူးဆုိတာ မရွိေစရပါဘူး။
ခ်က္ျပဳတ္တဲ့ စားေသာက္တဲ့အလုပ္၊
ဖြပ္ေလွ်ာ္တဲ့ ၀တ္ဆင္တဲ့အလုပ္၊
ေျပာဆုိတဲ့ နားေထာင္တဲ့အလုပ္၊
ေစ်းေရာင္းတဲ့ ကားေမာင္းတဲ့အလုပ္၊
ကိုင္တြယ္တဲ့ ထုႏွက္တဲ့အလုပ္၊
ဘာအလုပ္ပဲ လုပ္လုပ္ သတိထည့္ျပီးလုပ္ရင္
၀ိပႆနာျဖစ္ပါတယ္။
သတိထည့္ပံုကလည္း မခက္ပါဘူး။
“ျဖစ္တုိင္းဟန္”ဆုိတဲ့ အတုိင္း ကိုယ္လုပ္ေနတဲ့
အလုပ္ကို လုပ္ေနတဲ့အတုိင္းေလး
မွတ္လုိက္၊ သိလုိက္ဖုိ႔ပါပဲ။
ဥပမာ-ထမင္းလုတ္၀ါးရင္ “၀ါးတယ္”၊
ေရေသာက္ရင္“ေသာက္တယ္”၊
လံုခ်ည္ျပင္၀တ္ရင္“၀တ္တယ္” စသည္ျဖင့္ေပါ့။
“ေနရာ”ဆုိတာက ေနရာမေရြး ႐ႈမွတ္ရမယ္
လို႔ ဆုိလုိပါတယ္။ သတိပ႒ာန္း၀ိပႆနာတရားဟာ
ေနရာမေရြး ႐ႈမွတ္လုိ႔ရတဲ့ ့တရားပါ။
ဘယ္ေနရာေရာက္ေနလုိ႔ ၀ိပႆနာမ႐ႈႏုိင္ဘူး
ဆုိတာ မရွိေစရပါဘူး။
ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ၊ လမ္းေဘးပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ၊
ရုံးခန္းထဲမွာ၊ ေစ်းထဲမွာ၊ ဧည့္ခံပြဲပရိသတ္ထဲမွာ၊
မီးဖိုေခ်ာင္ထဲမွာ၊ ေရခ်ိဳးခန္းထဲမွာ၊
ေနာက္ဆံုး အိမ္သာထဲမွာ ဘယ္ေနရာမွာပဲ
ျဖစ္ျဖစ္ သတိထည့္ျပီးေနရင္ ၀ိပႆနာျဖစ္ပါတယ္။
၀ိပႆနာတရားဆုိတာ ဘုရားခန္းလို
တင့္တယ္တဲ့ေနရာမ်ိဳးမွာမွ ႐ႈမွတ္လို႔ ရတာမဟုတ္ပါဘူး။
အိမ္သာလို မတင့္တယ္တဲ့ ညစ္ပတ္နံေစာ္တဲ့
ေနရာမ်ိဳးမွာလည္း ႐ႈမွတ္လုိ႔ ရပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္ေတာ္တုိင္ “ဥစၥာရပႆာ၀ကေမၼ
သမၸဇာနကာရီ ေဟာတိ=က်င္ၾကီးက်င္ငယ္စြန္႔ရင္လည္း
သတိ၊ ပညာနဲ႔ စြန္႔ပါ”လုိ႔ တုိက္ရိုက္
ေဟာေတာ္မူထားျပီးသားပါ။
အိမ္သာတက္တတ္ရင္ အိမ္သာတက္ရင္း
ကုသိုလ္ရပါတယ္။ စြန္႔ခ်င္ရင္“စြန္႔ခ်င္တယ္”၊
စြန္႔ရင္“စြန္႔တယ္”၊ နံရင္“နံတယ္”၊
ဗုိက္နာရင္“နာတယ္”လုိ႔ မွတ္ေန၊ သိေနရုံပါပဲ။
လြယ္သေလာက္ခရီးေရာက္တာ သတိပ႒ာန္းပါ။
ယူတတ္ရင္ ကုသိုလ္က ေနရာတုိင္းမွာ ရႏုိင္ပါတယ္။
အိမ္သာတက္ရင္းနဲ႔ေတာင္ ၀ိပႆနာကုသိုလ္
ယူႏုိင္တယ္ဆုိမွေတာ့ တျခားေနရာဆုိ မေျပာနဲ႔ေတာ့။
“ဣရိယာ”ဆုိတာက ဣရိယာပုတ္မေရြး
႐ႈမွတ္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလိုပါတယ္။ သတိပ႒ာန္း
၀ိပႆနာတရားဟာ ဣရိယာပုထ္မေရြး႐ႈမွတ္လုိ႔ရတဲ့
တရားပါ။ ဘယ္ဣရိယာပုထ္ျဖစ္ေနလုိ႔ ၀ိပႆနာ
မ႐ႈႏုိင္ဘူးဆုိတာ မရွိေစရပါဘူး။
သြားျခင္း၊ ရပ္ျခင္း၊ ထုိင္ျခင္း၊ ေလ်ာင္းျခင္းလုိ
ဣရိယာပုထ္ ေလးပါးရွိတယ္ဆုိေတာ့
သြားရင္“သြားတယ္”၊ ရပ္ရင္“ရပ္တယ္”၊
ထုိင္ရင္“ထုိင္တယ္”၊ ေလ်ာင္းရင္“ေလ်ာင္းတယ္”
လို႔႐ႈမွတ္ေနရုံပါပဲ။
လြယ္လုိက္တာမေျပာပါနဲ႔ေတာ့။
ခြံ႕ေပးတဲ့ ထမင္းလုတ္ ၀ါးရတာေလာက္ေတာင္ မခက္ပါဘူး။
“အခ်ိန္အခါမေရြး႐ႈ”ဆိုတာကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။
အခ်ိန္မေရြး ႐ႈမွတ္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလိုပါတယ္။
သတိပ႒ာန္း၀ိပႆနာတရားဟာ အခ်ိန္မေရြး
႐ႈမွတ္လို႔ ရတဲ့တရားပါ။
ဘယ္အခ်ိန္ျဖစ္ေနလုိ႔ ၀ိပႆနာ မ႐ႈႏုိင္ဘူး
ဆုိတာ မရွိေစရပါဘူး။ မနက္အိပ္ရာႏိုးတဲ့ အခ်ိန္ကစျပီး
ညအိပ္ရာ၀င္ အိပ္ေပ်ာ္သြားတဲ့အထိ အခ်ိန္တုိင္းမွာ
သတိကပ္ထားရင္ ၀ိပႆနာျဖစ္ပါတယ္။
အိပ္ရာႏုိးတဲ့အခ်ိန္မွာ “ႏိုးတယ္”လုိ႔
႐ႈမွတ္ျပီး တစ္ေန႔တာ အခ်ိန္ကို စတင္လုိက္ပါ။
အဲဒီေနာက္… တစ္ေန႔တာလံုး ျမင္တဲ့အခ်ိန္မွာ
“ျမင္တယ္”၊ ၾကားတဲ့အခ်ိန္မွာ “ၾကားတယ္”၊
နံတဲ့အခ်ိန္မွာ “နံတယ္”၊
ေမြးတဲ့အခ်ိန္မွာ “ေမႊးတယ္”၊
စားတဲ့အခ်ိန္မွာ “စားတယ္၊
ထိတဲ့အခ်ိန္မွာ “ထိတယ္“၊
သိတဲ့အခ်ိန္မွာ “သိတယ္”လုိ႔ ႐ႈမွတ္ျပီး
တစ္ေန႔တာအခ်ိန္ေတြကို ျဖတ္သန္းလြန္ေျမာက္ပါ။
ညအိပ္ရာ၀င္တဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ “အိပ္တယ္”
လုိ႔ ႐ႈမွတ္ရင္း တစ္ေန႔တာအခ်ိန္ကို အဆံုးသတ္လုိက္ပါ။
ဘ၀တစ္ေန႔တာ အခ်ိန္ေလးေတြမွာ
ဘာအလုပ္ပဲလုပ္လုပ္၊ အမွတ္ကေလးနဲ႔ လုပ္ေနရတာ
အင္မတန္ စိတ္ခ်မ္းသာပါတယ္။ ။
-【စာရုိက္ပူေဇာ္သူ - Admin Team of
Young Buddhist Association】
-【ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိက-ေရႊပါရမီေတာရ】
Posted by►
www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm
[“လြတ္လပ္စြာ Share ႏုိင္ပါသည္။
ေပ့ခ်္မ်ားအေနျဖင့္၊ Blog မ်ားအေနျဖင့္
share မည္ဆိုရင္ စာေရးသူ ဆရာေတာ္ အမည္နဲ႔
စာရုိက္ပူေဇာ္သူ - Admin Team of
Young Buddhist Association ကို
credit ေလးေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။”]
0 comments:
Post a Comment